Iklan Berbayar

KEPADA YANG BERKENAAN

APA YANG TERTULIS MERUPAKAN PANDANGAN PERIBADI PENULIS. TIADA KAITAN DAN SANGKUT-PAUT DENGAN MANA-MANA PIHAK. JIKA TERDAPAT KESILAPAN DAN SALAH FAHAM, PENULIS DENGAN RASA RENDAH DIRI MEMOHON MAAF.
Anda mempunyai cerita yang menarik atau pendapat yang bernas yang anda ingin kongsikan? Emailkan sahaja cerita/pendapat anda ke eyeshield21xx@gmail.com.

Followers

Malaysia Hosting MERCUMAYA.NET

Mana satu yang betul?

Salam dan sejahtera semua

Sejak kebelakangan ini, aku lebih suka membaca surat khabar berbanding blog, namun itu tidak bererti aku langsung tidak berblogging. Cuma aku tidak menghasilkan entri sahaja. Sekadar ronda-ronda ke bloglist aku dan sedikit ke blog politician termasuklah blogger politik.

Jadi, benarlah kata orang. Utusan itu surat khabar Kerajaan dan tidak hairanlah jika berita-berita yang di tulis dan di paparkan lebih memihak kepada pihak kerajaan. Biasalah kan, jika tidak susah untuk syarikat mencari makan. Nanti banyak karenah dan masalah yang timbul. Oleh itu, aku tidak menyalahkan pihak akhbar dan aku juga tidak salahkan pihak kerajaan. Cuma kita sebagai rakyat yang harus pandai menilai.

Menilai berita yang mana benar dan yang mana salah. Jika kita terus menbaca Utusan sahaja, maklumat yang kita perolehi adalah apa yang tertulis dalam Utusan. Sama ada berita tersebut betul atau salah.

Jadi, bagaimana untuk kita menyeimbangkan maklumat-maklumat yang diperolehi adalah maklumat yang benar dan tepat? Agar maklumat yang kita perolehi dapat membantu kita untuk berpihak di pihak yang benar. Bukan senang dan tidak pula terlalu payah sebenarnya.

Bagi mereka yang mampu, dengan kata lain mempunyai wang saku yang lebih, anda boleh membeli bukan sahaja akhbar Utusan atau Harakah sebaliknya boleh membeli beberapa akhbar yang boleh kita katakan akhbar tersebut Pro di pihak yang mana. Contohnya Harakah adalah keluaran PAS, Utusan katanya akhbar kerajaan, dan mungkin beberapa akhbar yang tidak menyebelahi mana-mana pihak. Mungkin akhbar harian Metro, Sinar harian, majalah seperti Suara Perkasa bagi NGO.

Atau bagi yang mempunyai internet di rumah, mungkin juga kesempatan digunakan di pejabat. Kita boleh melayari akhbar di internet, atau mana-mana blog yang Pro di pihak mana. 

Dan itulah yang aku lakukan sebenarnya. Dan ini menyebabkan aku kadang-kadang keliru. keliru untuk mempercayai maklumat yang mana yang diberikan adalah tepat. Walau bagaimana pun, apa yang kita perolehi dan kesimpulan yang kita buat tidak terlalu banyak kesilapan. 


Oleh itu, gunakanlah akal yang diberikan Ilahi. Fikirkan sebaik-baik dengan meletakkan diri kita tidak menyebelahi mana-mana pihak dan kita pasti akan mendapat maklumat yang tepat. Bukan dengan hanya mempercayai di satu belah pihak sahaja.




p/s : niat untuk menceburi bidang politik semakin membuak-buak la plak

1 comments :: Mana satu yang betul?

  1. yurp..camtu la cara menilai..

    p/s:seblom nak msuk sini macam stuck dalam 3 saat..tiap2 kali nak masuk la..(feedback)

Post a Comment

ADA AKAL KAN? JADI KOMENLAH DENGAN MENGGUNAKAN AKAL. BUKAN KOMEN DARI KEPALA LUTUT. SEKIAN...

Hosting Murah dan Stable

Malaysia Hosting MERCUMAYA.NET