Iklan Berbayar

KEPADA YANG BERKENAAN

APA YANG TERTULIS MERUPAKAN PANDANGAN PERIBADI PENULIS. TIADA KAITAN DAN SANGKUT-PAUT DENGAN MANA-MANA PIHAK. JIKA TERDAPAT KESILAPAN DAN SALAH FAHAM, PENULIS DENGAN RASA RENDAH DIRI MEMOHON MAAF.
Anda mempunyai cerita yang menarik atau pendapat yang bernas yang anda ingin kongsikan? Emailkan sahaja cerita/pendapat anda ke eyeshield21xx@gmail.com.

Followers

Google+

Trip ke langkawi

1 comments
Ok..Niat untuk menghadiri majlis perkahwinan sahabat baik aku sudah dilaksanakan. Jadi, bolehlah aku melakukan aktiviti sampingan sementara menunggu untuk balik keesokan harinya. Oleh kerana tidak mempunyai kawan di Kuala Kedah, dan cik keroncong untuk siti dah balik ke politeknik di Perak. Jadi terlepaslah peluang aku untuk menikmati laksa Kuala Kedah secara percuma. Oh.. ruginya!!!

Jadi, aku akhirnya membuat keputusan untuk ke Langkawi. Ini kerana masih terdapat mak menakan aku di sana. Tambahan pula aku masih belum mengenali pak menakan aku yang berkahwin dengan mak menakan aku beberapa tahun yang lepas. Jika aku tidak mengambil kesempatan ini, maka sudah pasti aku masih belum dapat mengenali beliau. Dan itulah keputusan aku yang terbaik. Lagi pun aku telah 2 tahun tidak ke Langkawi sejak aku memulakan persekolahan di kolej.

Memecut dengan laju dari rumah pengantin lelaki ke Kuala Kedah, terus aku ke rumah Mak Lang dan bersiap-siap. Bersiap dengan cepat dan memberitahu Mak Lang aku ingin segera ke Langkawi. Katanya bahawa feri paling awal ialah jam 5.30 petang. Maka bertambahlah kekalutan aku berkemas. Kebiasaannya apabila aku kalut bersiap, sudah pasti akan ada yang tertinggal.

Alhamdulillah, aku sempat membeli tiketferi untuk jam 5.30 petang. Kemungkinan dari Kuala Kedah ke Jeti Langkawi adalah 1 jam 30 minit. Ini bermakna jam 7.00 petang/malam aku dijangka akan sampai.


Jam hampir pukul 5.30 petang. Aku melihat jam di telefon ( aku tidak suka memakai jam tangan ). Waktu berlepas hampir dekat. Oleh kerana masa yang agak panjang, aku membeli surat khabar Utusan. Kata orang, akhbar Utusan merupakan akhbar orang tua-tua. Betul ke? Hahahah Tak kisahlah, yang penting Utusan mempunyai banyak maklumat berbanding Metro ataupun Berita harian.







Dalam masa 1 jam 30 minit, satu masa yang agak panjang. Keboringan menyebabkan aku membuka laptop dan menaip. Aku sempat menyiapkan 2 entri khas untuk blog politician aku. Hahaha Aku semakin berminat untuk menyertai ahli-ahli politik. Aku juga sering dinasihati oleh mama angkat supaya menyertai pemuda UMNO. Hahahah tak minatlah aku nak masuk pemuda UMNO. 

Tepat jam 7.00 petang, aku sampai di jeti Langkawi. Aku agak popular juga jika ke Langkawi. Dan agak ramai yang mengenali aku. Mungkin kerana kerja aku dua tahun lepas. Oleh itu, aku menutup muka sambil berjalan. Hanya kelihatan mata sahaja. Namun usaha aku tidak berjaya. Tiba-tiba orang yang aku kenali mengekori dari belakang dan menegur aku. Hahaha Siot jerk..tak lepas la plak. Hahahha apa-apa pun aku tetap menegurnya.





Ketibaan aku di jeti sememangnya telah sedia dinanti oleh pakcik dan makcik aku bersama dua orang anaknya. Seorang perempuan dan seorang lelaki. Alhamdulillah aku selamat sampai dan aku juga dapat mengenali pakcik aku yang setelah hampir tiga tahun berkahwin dengan makcik aku.

p/s : encem gak pakcik aku nih. tapi aku encem lg kot
hahahahahahah

Kekasih hati aku yang baru

1 comments

Ok..inilah sepupu aku iaitu anak sulong kepada makcik dan pakcik aku. Oleh kerana namanya agak panjang, jadi aku tak ingat siapakah nama budak kecik yang comel ni. Hehehe maap na makcik dan pakcik. 

Mula-mula jumpa, bukan main sombong lagi budak kecik ni. Langsung tak tegur aku. Tapi aku tak kisah pasal dia kan budak. Takkan la itu pun nak berkira jugak kan? Biar je lah. Kata mak nya, perangainya memang sebegitu. kebiasaannya, selepas 30 minit dan apabila dia sudah kenal. Maka sifat friendlynya akan terserlah dan akan lebih menyerlah lagi. Dan sememangnya terbukti.

Setelah terkeluar perkataan " abang " dari mulut si comel ini. Maka keakrabannya cukup terserlah. Dia memang rapat dengan aku. Cukup mesra dan apa yang aku tak tahan sekali, kemesraan yang ditunjukkan jika seseorang tidak tahan dengan perangainya sudah pasti akan " gila ". hahahah tapi aku ok je. Dan aku pun memang sukakan budaknya.




Si jejaka kacak dan si kecil manis dan gedik. Hahahahaha 


Cikgu Mokhtar kene serang

0 comments
Salam dan selamat petang/malam/pagi kepada semua pembaca blog saya yang ntah apa apa ntah. Walaupun blog ini boleh dikatakan xebagai pro kerajaan tapi apa yang dibincangkan dan disampaikan adalah naluri pemilik blog ini yang mengatakan sesuatu yang perlu. Jika mereka mengatakan blog ini pro kerajaan, maka mereka silap. Sebagai pemilik blog, awal-awal lagi aku membantah sekeras-kerasnya. Kalau besi itu keras, penegasan aku lagi keras. Hahaha

Berbalik kepada tajuk. Walaupun aku masih muda dan remaja, aku merupakan penggemar akhbar Utusan yang dikatakan sebagai akhbar orang tua oleh kebanyakan pelajar-pelajar. Aku tidak tahu kenapa mereka mengatakan sedemikian tapi itu yang aku dengar. Mungkin Harian Metro merupakan kahbar untuk remaja dan orang muda mudi. Kenapa aku berkata sedemikian? Jawapannya cukup senang. Dalam banyak-banyak akhbar, aku boleh kelaskan Harian Metro merupakan akhbar yang paling banyak melaporkan kejadian-kejadian tidak senonoh. Cuba kamu baca dan lihat, akhbar mana yang suka melaporkan kejadian rogol, kejadian sumbang mahram, minah rempit atau lain-lain kejadian yang tidak bermoral.

Adakah pendapat yang aku lontarkan itu benar atau sekadar rekaan semata-mata? Cuba beli dan baca. 

Oh..aku hampir tersesat, kembali kepada tajuk. Aku ada terbaca satu ruangan di Utusan iaitu Forum Sabtu. Majoriti surat dan artikel yang disiarkan mengutuk tindakan Cikgu Mokhtar yang mengatakan guru-guru bekerja dalam tempoh yang singkat. Dengan kata lain, kerja tak seberapa namun gedikz dan gatai meminta itu dan ini. Hinggakan ada yang menganggap bahawa Cikgu MOkhtar itu hanya satu samaran. Samaran yang dilakukan mungkin bersifat peribadi. Mungkin tidak puas hati dengan tangga gaji guru dan intensif-intensif yang diberikan kepada semua guru. Hinggakan dalam Program 100 Hari yang diwar-warkan oleh anwar ibrahim menawarkan kenaikan gaji lagi RM 500.00 jika mereka diberi mandaat untuk menguasai Putrajaya. Betapa pada pendapat aku bahawa guru-guru di Malaysia cukup bertuah.

Pada pendapat peribadi aku, aku tidak kisah sama ada apa yang didakwa oleh Cikgu Mokhtar itu betul atau tidak. Apa yang penting, apa sahaja yang diajar oleh mereka membuahkan hasil, berjaya mendidik anak-anak muda sehingga berjaya, sehingga menjadi insan yang berguna. Itu sudah cukup. Berkenaan dengan gaji mereka dan insentif-insentif yang diberikan kepada guru-guru yang boleh dikatakan seperti air mengalir, apa yang boleh aku katakan adalah, itu rezeki mereka. Allah S.W.T telah menentukan setiap rezeki untuk hambanya dan rezeki untuk hambanya yang bergelar guru pula sedemikian banyak. Usahlah kita mempertikaikannya. Jika kamu ingin mendapat gaji seperti mereka dengan waktu kerja yang kamu mungkin katakan cukup singkat, apa kata jika kamu berhenti kerja dan mohon untuk menjadi seorang guru.

Tapi, jika itu niat kamu. Menjadi guru semata-mata kerana gaji dan pendapatan, aku boleh katakan kepada kamu semua bahawa kamu cukup BODOH DAN BENGONG.

Mengapa aku berani berkata sedemikian? As easy as ABC.....

Jawapannya adalah kerana mengajar merupakan satu tugas yang cukup mulia di sisi agama. Dengan niat yang ikhlas, kamu seperti melakukan satu pelaburan yang amat menguntungkan. Yang tidak mungkin akan merugikan kamu. Mungkin sekarang kamu tidak nampak apa yang menguntungkan kamu. Apa yang kamu dapat sekarang cuma mungkin ucapan terima kasih dari bekas-bekas pelajar kamu yang telah berjaya. Atau paling tinggi pun, kamu berasa cukup berpuas hati dan seronok apabila melihat anak didik kamu berjaya. Bagi kamu, itu satu kepuasan  yang tidak dapat digambarkan dan dinilai dengan wang ringgit. Tapi itu hanya didunia yang tidak seberapa. Dunia yang nilainya tidak lebih dari sayap nyamuk. 

Pelaburan yang aku maksudkan ialah, pelaburan akhirat.Cuba kamu bayangkan, hasil pelaburan yang kamu terima akan berterusan selagi mereka masih hidup. Selagi mereka berbuat amal kebajikan. Selagi itulah kamu menerima hasilnya walaupun ketika itu kamu sudah berada di alam barzah. 

Adakah kerana gaji seorang guru cukup lumayan dengan pelbagai insentif, kamu sanggup mengubah niat mengapa kamu menjadi seorang pendidik? Tidakkah itu layak untuk aku katakan bahawa KAMU CUKUP BODOH DAN BENGONG? Salahkah aku berkata sedemikian?

Apa sahaja kerja yang dilakukan, jika niatnya betul. Alhamdulillah.

Kepada Cikgu Mokhtar, janganlah kamu mengguris perasaan guru-guru. Minta maaf dengan mereka dan mohon ampun dari Allah.

Kepada guru-guru, teruskan memberi didikan kepada anak bangsa. Usahlah pedulikan kata-kata Cikgu MOkhtar itu. 


P/s : Sesuatu perbuatan bermula dengan niat. Jika niat baik, maka akan baiklah semuanya tapi jika niat buruk.........fikir sendiri.

Mengintai kerja kosong dan contoh surat permohonan kerja dari saya yang dah siap

3 comments
Saat-saat tamat belajr, apa yang dinanti-nantikan oleh graduan ialah ingin mendapatkan kerja secepat mungkin. Ini kerana mereka ingin membayar kembali pinjaman yang telah dilakukan. Jika mereka-mereka dari golongan orang berada dan kaya-kaya, mereka mungkin lebih mementingkan untuk beristirehat. Kita semua tahu bahawa belajar juga merupakan satu pekerjaan yang meletihkan. Setiap masa menggunakan kepala otak untuk berfikir. Bukan kah begitu.

Oleh yang demikian, perkara ini juga terjadi kepada aku.Aku baru sahaja tamat belajar di sebuah kolej swasta yang pastinya memakan belanja yang besar berbanding lain-lain universiti awam. Mahal betul yuran mereka kenakan.

Jadi, kepada mana-mana company yang ingin mencari seorang pekerja yang penuh berdedikasi bolehlah menghubungi aku secepat mungkin. 


Baru-baru ini aku melihat tawaran kerja di dalam surat khabar dan aku berminat. Dengan tidak membuang masa, aku terus menghantar surat minta kerja beserta sedikit biodata peribadi. Berikut adalah surat mohon kerja yang aku emailkan kepada syarikat tersebut.




Abe Long Encem
5 Jalan 3/4, TamanBukit Indah
68000 Ampang Selangor.
(Rumah pakcik saya)

Tuan Pengurus Besar Kanan
MalaysiaAirlines System 
07 Februari 2011

Tuan,
Memohon Pekerjaan di Malaysia Airlines System.
Sehubungan dengan perkara diatas, saya Abe Long Encem no k/p 8*1021-02-**** mahu memohon untuk bekerja disyarikat tuan dalam bidang teknikal. Ini kerana saya sangat berminat & bersungguh2 sampai tak boleh tido malam mengingatkan pekerjaan dalam dalam bidang ini. Walaupun begitu saye mengaku sebab saye mintak kerja disini kerana Saya juga adalah seorang petani anggur. Disebabkan begitu pihak tuan kenalah ambil saya bekerja disini.
1. Pihak tuan perlu tahu juga bahawasanya bapa saya iaitu Abe Long Encem adalah seorang ahli KWSP. Jika pihak tuan tidak mengambil saya bekerja saya serta merta akan menyuruh bapa saya membekukan pengeluaran KWSP pihak tuan masa tua nanti. Jika pihak tuan tak nak susah baiklah ambil saya bekerja disini. Itu saja keotaian saya.
2. Untuk pengetahuan pihak tuan, disini saya akan tampilkan kelayakan akademik dan pengalaman kerja saya sebelum ini kepada tuan.
3. Akademik Sijil Pelajaran Malaysia Vokasional 1999-2000
Matapelajaran : (gred)
Bahasa Malaysia 6D
Bahasa Inggeris 6D
Sains 7E
Matematik 6D
Pendidikan Islam 5C
Sejarah 7E
Lukisan geometri 7E
Teknologi air-condition 6D
Kerja bengkel 3B
Sijil Kemahiran Malaysia 2001-2002 (MLVK)
Sijil Kejuruteraan Automotive (Tahap 1&2) dari Institut latihan
Perindustrian Kementerian Sumber Manusia Malaysia…

4. Pengalaman kerja
-Pembantu mekanik kereta di Yusuf Workshop, Ipoh, Perak
-Pembantu mekanik kereta di Dunlop Servitekar di Leboh Ampang, Kuala Lumpur(kedai gemok) p/s (alignment kat situ tipu)
-Staff pejabat di Gesundheit Worldwide di Semabok, Melaka. (pusat serenti)

5. Hanya ini sahaja dapat saya tampilkan kepada pihak tuan. Diharap dengan kelayakan yang saya ada, permohonan saya untuk bekerja disyarikat tuan dapat dipertimbangkan oleh tuan. Dan saya berasa gembira & seronok & akan belanja satu MAS makan sekiranya diterima bekerja di syarikat tuan dan saya berjanji akan bekerja dengan bersungguh-sungguh disamping bangun awal dan datang kerja awal. Saya tak tipu nie. Walaupun saya pernah ponteng skolah dan ditangkap beberapa kali saya akan insaf juga jika saya dapat kerja ini.
Saya tidak akan hisap ganja lagi jikalau saya dapat kerja disini. Sekiranya saya didapati bersalah dalam apa2 juga kesalahan pihak tuan tidak boleh ambil tindakan yg kuat disamping menjentik jari saya sahaja. Untuk makluman tuan saya sangat kurus jikalau dirotan sekali tulang2 saya akan bersepai dan pihak tuan akan mendapat susah yang amat sangat.
Saya juga berjanji tidak akan mencuri skru2 nat2 yg lawa2.jika saya nak mencuri saya akan ambil sahaja dan masuk dalam poket seluar itu tidak dikira mencuri. Saya pun dah penat menulis segala nya bermula & berakhir dgn baik. Jika pihak tuan tidak mengambil saya bekerja hidup pihak tuan akan berakhir dengan bacaan yasin. Dah kunjungan org ramai.
Sekian terima kasih.
Yang benar,
(Abe Long Encem)
25 Jalan 3/4, TamanBukit Indah
68000 Ampang, Selangor

New Plan

1 comments
Salam all....
selamat sejahtera semua....
Moga-moga sehat dan baik-baik aja.....


Dah lama aku tak kuar jalan-jalan makan angin jarak jauh..Jarak jauh? Yup..NExt week atau next-next week aku akan ke langkawi. Jalan-jalan makan angin. Sapa-sapa nak ikut, jum bagi nama kat ceq na. hahahahaa

Hosting Murah dan Stable

Malaysia Hosting MERCUMAYA.NET