Iklan Berbayar

KEPADA YANG BERKENAAN

APA YANG TERTULIS MERUPAKAN PANDANGAN PERIBADI PENULIS. TIADA KAITAN DAN SANGKUT-PAUT DENGAN MANA-MANA PIHAK. JIKA TERDAPAT KESILAPAN DAN SALAH FAHAM, PENULIS DENGAN RASA RENDAH DIRI MEMOHON MAAF.
Anda mempunyai cerita yang menarik atau pendapat yang bernas yang anda ingin kongsikan? Emailkan sahaja cerita/pendapat anda ke eyeshield21xx@gmail.com.

Followers

Google+

bubur menjadi nasik???

4 comments
Assalamualaikum... w.b.t


Hari Ahad bersamaan 28 November 2010, maknanya aku midterm hari ini. Jam 0900, aku masih belum lagi mengulangkaji. Entah apa yang mahu aku jawab nanti. Aku target 3 jam sebelum 1500, aku akan review sedikit untuk persediaan exam. Satu-satunya tabiat buruk aku sebagai student, aku hanya belajar ketika di dalam kelas. Selebihnya, aku hanya akan review 3 jam sebelum exam. Isk..isk.. aku sedar, tapi aku tetap seperti ini. Malas dan malas. 


Jam 1200, aku berada di perpustakaan kolej. Kononnya untuk review subjek investment analysis. Namun apa yang aku capai, paper a.k.a surat khabar. Halaman demi halaman aku belek, terdapat 2 isu yang menarik perhatian aku. Satu isu politik dan satu lagi isu masalah dalaman manusia...Akan aku buat entry berkaitan politik di lain hari sahaja. Apa yang aku ingin katakan ialah, satu surat kiriman yang di tujukan ke The Star, halaman 24 bertarikh 28/11/2010.



Kita selalu menyalahkan mereka. Mengapa tidak sahaja menjadi lelaki seperti kita semua. Mengapa mereka lebih cenderung untuk meminati sesame lelaki dan bukannya wanita seperti lelaki-lelaki seperti kita?

Tidak kita terlalu zalim untukmenghukum mereka sebegitu? Dari surat beliau, beliau telah cuba untuk menjadi lelaki seperti kita namun hakikatnya mereka tidak berjaya. Di sini ingin aku ingin jelaskan, aku bukannya menyokong mereka. Walau bagaimanapun, beliau tersilap percaturan, percubaan untuk berubah hanya dilakukan sekali atau dua mungkin. Mungkin beliau terlupa janji Yang Maha Mengetahui bahawa mereka yang berusaha dengan istiqamah, akan diperolehinya pintu kejayaan. Percaturannya tersilap dan bertambah buruk apabila beliau mencuba dan menghampiri kepada teman sejenis.


Lalu, bagaimana mungkin untuk beliau menyelahkan tuhan? Mengapa harus meletakkan kesalahan dan kesilapan kepada Yang Maha Pencipta? Sedangkan insan tersayang Rasulullah sendiri pun masih menghembuskan nafas yang terakhir dalam kekufuran. Mengapa harus menyalahkan keluarga dan orang di sekeliling? Dan mengapa harus berterima kasih kerana "menganggap diberi kelebihan seperti itu"???






p/s : Allah Maha Mengetahui apa yang telah berlakau, sedang berlaku dan akan berlaku...

Macam-macam tentang DDR dan 2 Alam

4 comments
Assalamualaikum...w.b.t




Dari hari pertama DDR mengiklankan tentang penggambaran filem 2 Alam, aku teruja untuk pergi menonton di pawagam. Aku sememangnya kurang berminat untuk menonton filem Melayu yang nta apa-apa ntah namun tidak untuk filem 2 Alam terbitan DDR. Aku teruja namun aku tidak kesampaian untuk pergi menonton di pawagam. Bukan kerana kedekut duit tapi aku dalam sebulan dua ni memang sebok. Bukan buat-buat sebok okay..Mana sebok ngan kerja, mana sebok ngan blaja lagi. adeh..penat seyyy.... kerja dan belajar. tambah-tambah pula kerja sepenuh masa dan belajar sepenuh masa juga. tapi bagaimana aku mengurusnya? Terserah kepada aku bagaimana. Nama pun bakal bos nanti. Hahahaha sedikit poyo ala-ala DDR. Heheh ade ke?




Tengok je pictures depan, perghhh memang akan meletop lah kat pawagam. Tapi indah khabar dari rupa, mungkin. Apabila kutipan hanya 200K++ sahaja. Dan langsung tidak mencecah tujuh angka. Bagaimana mungkin ini terjadi? Jawapannya senang sahaja. terpengaruh dari review-review dan cerita mulut serta penulisan sama ada dari blogger, penonton dan wartawan itu sendiri. Seperti sekarang contohnya, aku yang bersemangat untuk pergi ke pawagam sudah tiada mood. Mengapa? Ok.. jawapannya sila klik di sini, di sini, di sini, di sini dan di sini. Jika ingin lebih banyak jawapan..Sila google sendiri okay.. ceq pun tak larat nak masukkan link banyak-banyak nih. Hahahaha name pun bukan rajin sangat. Kan?

Dan apa yang kita dapat lihat? Semestinya kutukan dan kritikan. kutukan yang bersungguh-sungguuh sehingga membabitkan peribadi DDR sendiri dan kritikan yang diberikan dengan bertujuan untuk memajukan lagi filem yang akan dihasilkan oleh DDR pada masa hadapan agar lebih "meletop!!" dan boleh menarik minat  penonton ke pawagam..Moga-moga DDR dapat membezakan kedua-duanya dan dapat meningkatkan lagi usaha untuk lebih berjaya.

Okay..kembali kepada komen-komen yang diterima dari orang ramai. Di sini ada beberapa komen yang dapat saya petik dan baca. komen-komen ini aku ambil dari 3 blog kalau tak silap...lupa pulak blog mana..Jum kita tengok dan baca komen-komen mereka.












Itulah antara sedikit komen-komen yang diberikan oleh penonton, dan mungkin juga bukan penonton. Komen berbentuk kiritikan sememangnya amat diperlukan untuk tujuan membaiki mutu dan kualiti. Tidak kira dalam industri perfileman atau mana-mana bidang. Apa yang penting, kiritikan yang membina itu digunakan untuk meningkatkan lagi hasil pada masa akan datang. DDR cukup bertuah kerana mempunyai mereka-mereka ini yang sentiasa mengikuti perkembangan DDR dari produk kosmetik hinggalah kepada  filem.

Namun, bagaimana pula komen-komen yang berbentuk kutukan? Sehingga kutukan yang tidak sepatutnya juga timbul. Apa kaitan fesyen rambut DDR dengan filem 2 Alam? langsung tidak ada kaitan. Bagaimana ingin kita kelaskan pengomen-pengomen seperti itu? Adakah boleh kita kategorikan sebagai golongan yang dengki dengan kejayaan DDR? Atau apa pendapat anda? 

Cuba kita baca pula komen di bawah ini.....Apa pendapat anda?




Adakah ini komen yang kita katakan sebagai backup atau penyokong tegar DDR? Penyokong tegar bagi aku, boleh dikatakan sebagai mengiyakan dan membenarkan apa sahaja apa yang dikatakan oleh DDR adalah betol dan benar. Dan langsung tidak ada keyakinan diri untuk menidakkan perkara yang sepatutnya  dikatakan tidak. Mereka berfikiran positif dengan meletakkan sesuatu di tempat yang sepatutnya. Aih..kalau aku dok ulas lagi yang ni, kang aku pulak yang akan dikatakan sebagai penyokong DDR walhal, aku kenai die pun tidak. Hahahahaha

Ok...Komen yang seterusnya...Sila lihat dan baca


okay..Apa pandangan ikhlas anda tentang 3 komen di atas? Rasa tidak keterlaluan untuk aku katakan bahawa komen tersebut sebenarnya bukan ditulis semasa dalam keadaan waras atau dengan lebih tepat mungkin boleh dikatakan tidak memakai otak dan akal semasa memberi komen. Maaf jika pengomen-pengomen tersebut sedang membaca coretan aku yang mungkin tidak memberi apa-apa maksud tetapi dengan sedikit harapan supaya menggunakkan akal fikiran kurniaan Alah s.w.t dengan sebaik mungkin.

Bagaimana dengan komen berikutnya?


Anda yang tentukan sendiri okay...Aku baru nak start ulangkaji..esok ( Ahad 28/11 ) aku ada exam sampai rabu. 


p/s : Melayu sememangnya mengagungkan bangsa lain berbanding bangsa sendiri. Itulah sejarah Melayu sejak di jajah pada 1511 yang lalu bahkan lebih awal lagi....
p/s : jam 1500 sat gi exam investment analysis...hahahahah moga-moga dapat jawab (semestinya).


Bicara tentang ujian

2 comments
Assalamulaikum....w.b.t




Alhamdulillah, aku sedar pagi tadi. Tengok-tengok aku masih bernafas. Bersyukur aku diberi peluang untuk menambahkan amal ibadat dan yang penting diberi peluang untuk bertaubat, untuk mensucikan diri dari segala dosa-dosa kecil atau besar.





Ahad nanti, 28 November 2001, aku amat benci dan tidak suka akan kedatangannya untuk tahun ini. Mengapa? Ah...aku terpaksa memerah otak, terpaksa berfikir, terpaksa menjawab, terpaksa, terpaksa, dan terpaksa. Exam midterm lah, ape lagi kan?. Mengapala ada ujian dalam dunia ni..Hehehehe 


Namun bila difikir kembali, hidup kita di dunia ini pun sebenarnya satu ujian. Ujian di mana untuk membuktikan apa yang telah roh-roh kita janjikan semasa di alam roh dan di alam rahim. Kita mengakui dengan penuh percaya bila ditanya siapakah tuhan kamu. Tanpa sangsi dan tanpa ragu-ragu kita menjawab Allah lah tuhan ku. Lalu kita diturunkan ke dunia untuk diuji. Adakah kita seperti yang telah kita janjikan dahulu.


Dari hari pertama lahir ke dunia, kita secara automatiknya berada di alam peperiksaan dan ujian. Untuk memastikan adakah kita akan seperti yang kita janjikan. Maka kita dilahirkan di dalam pelbagai jenis keluarga bangsa. Ada Cina, India, Melayu, English a.k.a mat salleh, Arab, siam, jepun, korea dan pelbagai bangsa yang lain. Dan untuk memastikan adakah kita seperti yang kita janjikan, maka kita dilahirkan di dalam pelbagai bentuk agama. Jika dilahirkan di dalam keluarga Islam, maka tentunya kita amat bertuah. Tiada kekangan dari mana-mana pihak. Kita bersyukur di lahirkan di dalam sebuah keluarga Islam, Ibu nya Islam, ayahnya Islam, datuk dan nenek juga Islam, maka kita secara automatiknya juga merupakan seorang penganut agama Islam.




Lalu, bagaimana pula dengan mereka-mereka yang tidak bernasib baik seperti kita yang dilahirkan di dalam sebuah keluarga Islam? Di situ mereka telah diuji sama ada mereka seperti yang mereka janjikan. Mentauhidkan Allah..bagi mereka yang berjaya, mereka akhirnya akan kembali kepada agama Allah, Islam dan menjadi salah seorang hamba yang taat dan bertaqwa. Namun, tidak semuanya bernasib baik seperti itu. Hampir keseluruhannya akan mati dalam kekufuran. Lalu bagaimana dengan nasib mereka? Tidakkah mereka telah gagal dalam ujian  yang diberikan? Maka hanya satu sahaja tempat untuk mereka. Neraka jahanam.....Nauzubillah....





Bagaimana dengan kita? Adakah kita berpuas hati dan cukup dengan hanya sekadar dilahirkan didalam sebuah keluarga Islam dan akhinya kita juga akan menjadi seorang Islam. Jangan kamu mudah lalai. Lahirnya kamu di dalam sebuah keluarga Islam, seorang Islam belum tentu kamu merupakan ahli Syurga. Kamu dijanjikan Syurga apabila kita taat pada perintah Allah dan meninggalkan segala larangan Allah. Namun itu belum tentu akan menjadi asset untuk ke Syurga.


Pernah ada satu cerita, di Akhirat kelak , Allah mengatakan bahawa ka mu (semua umat manusia) akan memasuki Syurga dengan  RahmatKU   tetapi terdapat seorang ulamak/mualim telah mencabar dan mengatakan bahawa dia akan memasuki syurga dengan segala amal kebaikan yang dilakukan semasa berada di dunia. Lantas, Yang Maha Adil mula mengungkit (xsesuai digunakan perkataan mengungkit sebenar tapi terpaksa kerana aku tidak terfikir untk menggunakan perkataan apa yang lebih sesuai. maaf) semua kemudahan dan anugerah yang diberikan seperti mata, hidung, telinga, kaki, tangan dan lain-lain supaya dibayar. Akhirnya, si mualim tersebut terpaksa mengakui bahawa untuk ke syurga adalah melalui Rahmat Allah dan bukannya sebanyak mana amalan dan pahala yang dia ada..


Kita hidup di dunia semata-mata untuk menempuhi ujian dari Yang Maha Kuasa..Andai kita berjaya dalam ujian tersebut, maka kitalah orang yang berjaya sebenarnya. Walaupun kita bukannya mualim atau lebai atau tinggi ilmunya. Ujian dengan kata lain, sebahagian dari kehidupan kita sebenarnya.








p/s : ujian yang paling genting ialah ujian semasa menghadapi kematian. Datangnya Iblis laknatullah untuk menggoda dan menyesatkan sekalian manusia supaya kufur kepada Allah..
p/s : Doa kan aku melepasi ujian  midterm yang tak seberapa ini jika ingin dibandingkan dengan ujian Allah.
p/s : Setiap manusia diuji dengan ujian yang sama tahap dengan imannya. Makin tinggi ilmu dan imannya, maka makin besarlah ujian yang menantinya.

Berita baik dari PTPTipu

5 comments
Assalamualaikum semua...


Ini merupakan entry recycle aku dari tahun lepas. Oleh kerana tiada masa untuk menaip entry baru, jadi aku membuat keputusan untuk recycle kembali entry yang aku rasa sesuai untuk di recycle. Hanya sebuat cerita dongengan dan rekaan semata-semata tapi mungkin ade yang tersirat yang baik untuk di renung....


**********************************************************************************
Seperti sebelum-sebelumnya, jika tiada sebarang kerja yang ingin di lakukan oleh 3 orang sahabat ini amir, cik kiah dan samad akan bertandang di pondok buruk ini pada waktu petang dan menghabis kan masa bersembang atau kadang-kadang mereka bermain permainan "jutawan" dengan angan-angan agar mereka suatu hari nanti akan kaya  sekurang-sekurangnya seperti kawan mereka iaitu abe zul.

** 6 tahun yang lalu sebelum mereka memasuki alam pekerjaan, masing-masing memasang angan-angan dan cita-cita untuk berjaya dalam bidang masing-masing. hasrat mereka telah dipanjatkan kepada ibu bapa masing-masing. ini membuatkan ibu bapa mereka amat berbangga mempunyai anak yang jauh memandang ke hadapan untuk mengubah nasib keluarga masing-masing. namun tidak semua kehendak yang kita inginkan dapat di penuhi oleh ibu bapa. situasi ini terjadi kepada abe zul. amir, cik kiah dan samad memahami situasi dan keadaan keluarga abe zul. bapanya merupakan penoreh getah di ladang getah kepunyaan pak abdul, orang kaya di kampungnya manakala ibunya seorang surirumah.

abe zul : aku rasa lepas spm nanti, aku nak cari kerja la. bantu ayah aku dan keluarga aku.

Amir, cik kiah dan samad hanya tunduk memandang ke bumi. menguis-nguis tanah seolah-olah terdapat emas di dalamnya.

abe zul : aku doakan semoga kamu semua berjaya. 

cik kiah : sayang lah kalau macam ni abe zul, kamu pelajar paling bijak di antara kami. kamu ada masa depan yang cerah.

samad : betul tu, ko paling bijak di antara kami bahkan ko paling bijak antara pelajar tingkatan 5.

cik kiah : aku kadang-kadang cemburu dengan pencapaian dan bijaksanaan kamu tapi mungkin ini kelebihan yang kamu ada.

abe zul : bijak pun tak guna juga. paling tinggi aku boleh, setakat sijil spm je. nak sambung ke menara gading, keluarga aku mana mampu. harta pun takde.
************************************************************************

Namun, sudah ditakdirkan nasib setiap makhluknya. demi membantu golongan pelajar dari keluarga  berpendapatan rendah, pihak kerajaan telah memulakan langkah dengan penubuhan PTPTN atau nama panjangnya perbadanan tabung pendidikan tinggi nasional. 

Tertubuhnya PTPTN ini, ramai pelajar-pelajar dari keluarga yang berpendapatan rendah boleh menyambung pendidikan mereka ke peringkat ijazah sarjana muda, ijazah, master dan pHD. pinjaman diberikan agar mereka tidak terus ketinggalan dalam pelajaran berbanding orang-orang yang berada. peningkatan pelajar-pelajar melayu di institusi pengajian tinggi berlipat ganda. ibu bapa tidak lagi perlu menjual harta seperti tanah, lembu, kambing untuk membiayai pelajaran anak-anak mereka.

Kesannya, ramai graduan-graduan ijazah dapat di keluarkan terutamanya graduan melayu dan seterusnya dapat bersaing dengan bangsa-bangsa lain. kesannya, ramai doktor melayu di lahirkan, ramai akauntan melayu di lahirkan, ramai guru-guru melayu dilahirkan, ramai jurutera-jurutera pelbagai bidang dilahirkan. ramai cendekiawan-cendekiawan melayu dilahirkan.


Dan kesan yang lebih besar ialah orang melayu bertambah maju dan maju dan maju.




NAMUN, kemajuan yang dicapai atas usaha pemberian pinjaman PTPTN tidak diingati. dengan kata lain, hanya sebahagian kecil sahaja dari mereka yang ikhlas berterima kasih dan yang selebihnya????

MALAH, mereka menuduh PTPTN seperti lintah darat ( mungkin benar ) yang mengambil kesempatan dalam pemberian pinjaman dengan mengenakan interest yang tinggi. tidakkah mereka tahu, pekerja-pekerja yang bekerja di PTPTN itu juga memerlukan pendapatan untuk membiayai keperluan hidup mereka? tidakkah mereka tahu jika tiada sedikit interest maka modal yang disuntik akan semakin berkurangan dan apa akan jadi kepada generasi akan datang terutamanya golongan yang tidak mampu seperti mereka dahulu? malah ada yang memberi nama baru ptptn iaitu PTPTIPU. aH.. betul ke ptptn tipu kamu? bukan ke kamu yang tipu ptptn? ada juga yang gantikan ptptn kepada drakula..wow!!!

Mungkin peminjam yang  tak nak bayar PTPTN ni sebab ilmu tu takleh dilihatdipegang dll (intangible). sebab tu tak ramai nampak manfaatnya. kalo loan kete, rumah dll biasanya org takkan wat bodo coz memang kite nampak & dapat rasa.

 Apa-apa pun, kita perlu lihat sudut positif setelah ptptn ditubuhkan. wujudkah peluang untuk menyambung pelajaran ke tahap yang lebih tinggi jika tanpa ptptn? jika generasi sekarang mungkin jawapannya YA!! tapi generasi ayah dan ibu kita? atau generasi diantaranya? bantuan  diberikan disebabkan kita perlukan bantuan dan apabila bantuan diberikan, kita tidak bersyukur. bantuan yang diberikan membebankan? jadi mengapa semasa kamu memohonnya dahulu tidak kamu fikirkan terlebih dahulu yang ptptn ini membebankan? kerana adanya interest? mana ada didalam dunia ini bantuan diberikan secara percuma. sekurang-kurangnya sedikit imbuhan diperlukan untuk tujuan perlaksanaan.

Kita orang melayu yang halus budi bahasanya. kita orang melayu beragama islam, diajar untuk BERTERIMA KASIH kepada orang atau pihak yang membantu kita.

p/s : aku tahu, entri ini akan mendapat bangkangan dan celaan dari orang ramai. tapi aku tidak kisah bukan kerana aku mendapat biasiswa tapi kerana aku juga peminjam PTPTN seperti kamu.
p/s : jika kamu ingin hentam aku cukup-cukup, silakan dan aku alu-alukan. itu hak kamu.
p/s : TAPI KAMU PERLU INGAT!!! KEJAYAAN YANG KAMU KECAPI SEKARANG ADALAH INISIATIF KERAJAAN YANG MEMBANTU KAMU.
p/s : jika kamu katakan aku pro kerajaan.. ade aku kisah?

belajar menerima

4 comments
Assalamualaikum.....w.b.t


Telah seminggu aku berbloging, seminggu ke? ade la jugak kot. Tak pun lebih sehar dua dari seminggu. Dari apa yang aku perhatikan, terdapat ramai blogger baru yang aku masih belum berkenalan...Hahaha berkenalan la sangat. Ada la aku terjah dalam 10 blog kot. Tengok mana-mana buat entry yang menarik, aku follow jer...Dan yang penting, dah ramai ke blogger-blogger dulu bersara eh? Dalam 100 blogger yang aku follow dulu, tak sampai 20 pun yang selalu update. Isk...isk...patut la cam rase tak best je.  Nampaknya aku kena cari blogger yang lain pulak kot. Hahahaha


Tadi, aku ade singgah 1 blog. Tengok die nye owner cun jugak. Hahahah Dan yang lagi cun, penulisan dia. terselit kisah-kisah yang boleh dibuat pengajaran dan pedoman. Dan secara kebetulan aku terbaca entri tentang Garam...Terus aku terfikir akan nasib diri sendiri. Cuba untuk memahami apa yang tersurat dan apa yang tersirat. Agak-agaknya aku dapat memahaminya.


Ya...Aku memang baru putus cinta kasanova...Hahahaha (abaikan) Aku memang seorang yang simple. Dan aku terima qada' dan qadar dengan redha asalkan aku diberi penjelasan mengapa. Aku tidak kisah apa jua alasan. Walaupun alasan tersebut mengutuk aku. Pujuk-memujuk, rayu-merayu, plisssss...plissss.....Oh tidah ade dalam aku nye cara. Aku cuma akan bertanya mengapa dan akan aku cuba selesaikan. Mungkin boleh berbaik semula or bagaimana.


Berbalik kepada entry tentang garam, bagaimana seorang tua yang bijaksana memberi didikan dan tunjuk ajar kepada seorang remaja yang bersedihan akibat putus cinta,mungkin. Beliau tidak sekali pun memberikan nasihat yang panjang lebar, sekadar dengan menggunakan segenggam garam dan akhirnya remaja tersebut memahami.


Sebaliknya, masyarakat sekarang terutamanya remaja-remaja di luar sana, apabila putus sahaja cinta, kebanyakan cara yang digunakan dia dengan mengingati perkara-perkara yang buruk berkaitan bekas kekasih mereka. Sehingga sanggup membenci. Amat jarang yang kita jumpa, bekas pasangan kekasih akan berkawan baik selepas mereka putus. Hampir keseluruhannya bermusuhan, bermasam muka, tidak bertegur sapa. Malah yang lebih teruk, menjaja sana-sini tentang perkara-perkara yang buruk dan kadang-kadang sanggup menghina dan mereka cerita semata-semata ingin memalukan bekas kekasih. Bahkan ada juga yang memenggil dengan penggilan SIAL, GILA TALAK, dan ntah ape-ape lagi.






Lapangkanlah dada mu dengan menerima segalanya. Tenangkanlah hatimu dengan redha dengan apa jua ketentuan dari Yang Maha Mengetahui....


p/s : aku pun belajar untuk menerima ketentuan Yang Maha Mengatahui jugak...







Hitler pun marah dowhhhh

10 comments
6 hari lepas, aku ada singgah di blog sembang kencang. Entrinya ringkas sahaja tapi videonya cukup menarik. Tajuknya Dia pilih KLCC dowhh! perghhh...macam pasangan-pasangan kekasih je kan tapi memang betol. Pasangan kekasih je yang tidak tahu malu untuk berbuat demikian di khalayak ramai. Ok, mungkin kamu-kamu malas untuk mengklikkan link blog beliau. Jadi aku letak juga video




Ini lah masalah sosial yang teruk menimpa remaja-remaja di Malaysia. Mula-mula aku ingat adegan sejuk seram sejuk ini betul-betul berlaku di eropah. Coz salah seorang member facebook mengatakan ia adegan di eropah. Tapi bila tengok teksi dalam video tu...Eropah hotak kau!!! Hahahaha

Aku malas nak ulas banyak-banyak. Tak ada guna. Forum sana-sini, bincang sana-sini tapi hasil? Makin banyak bayi baru lahir dibuang. Kan? Malah ramai je remaja-remaja wanita terutamanya meniduri lelaki-lelaki. Mengapa saya gunakan perkataan lelaki-lelaki? sebab lebih dari seorang lah yang pernah mereka tiduri.

Patutla Hitler marah sangat. Nasib la Hitler tak hidup di zaman sekarang ni. Kalau tak, budak 2 ekoq tu sah-sah nya kene tembak sampai mati. Tak pun kene hukum sebat. Tak caya Hitler marah? Jom tengok-tengok video kat bawah ni...





Baru nak caya?








p/s : bila pegangan agama masing-masing tak ada....

Tips main Forex!!

0 comments
Hak Hak Hak...
Assalamualaikum.....


Malam ni aku saja ja nak berkongsi dengan kamu-kamu semua berkaitan forex ni. Tak adelah banyak sangat pun. Boleh la dikira dengan jari tips-tips yang aku nak taip kat bawah ni..Korang janganlah segan-segan nak baca. Dah memang aku jenis yang suka menulis panjang-panjang dan merapu ntah ape ape ntah..hehehehe jom jom jom dan jo!


Forex..Siapa yang tidak mengetahui apakah itu forex? dan jika masih terdapat  mereka diluar sana yang masih tidak meggetahui apakah forex,boleh kita kelas kan mereka sebagai amat ketinggalan zaman. Usah kita beri pelbagai alasan, jika ditanya pakcik-pakcik yang berumur 40-an pun, mereka mengetahui apakah sebenarnya forex.



Forex boleh dikatakan sebagai satu proses yang berfungsi dengan memilih gabungan dua mata wang yang kemudiannya digunakan sebagai transaksi unutk mengaut keuntungan berdasarkan turun dan naik salah satu mata wang di pasaran berbanding dengan mata wang yang lain.


Hari ini, forex amat popular dikalangan masyarakat terutamanya dikalangan mereka yang mempunyai access internet. Amat mudah untuk mencari dan mengaut keuntungan pada masa sekarang. Tidak haranlah jika kita dapati ramai remaja-remaja yang mampu hidup mewah bergelimang bersama-sama wang ringgit. Ia merupakan satu petanda yang positif dan membanggakan. Kemudahan internet tidaqk dibazirkan begitu sahaja. malah ramai sahaja pelajar-pelajar institusi pengajian tinggi yang mengambil kesempatan sedikit masa mengulangkaji pelajaran untuk bermain forex. Tidak banyak modal yang diperlukan. Cukup lah sekadar USD 100 atau RM300++ sahaja. Pengisian masa sebegini bagi saya adalah satu pencapaian yang boleh dibanggakan.


Namun persoalannya, adakah Forex merupakan satu kegiatan yang sah dan halal di sisi agama?



Jawapannya boleh didapati dalam majalah Al-Islam edisi Julai 2010. Menjawab persoalan haram atau halal, Dr. Shofian Ahmad yang merupakan pensyarah Fakulti Pengajian Islam Universiti Kebangsaan Malaysia mengatakan bahawa, " perdagangan mata wang termasuk didalam bab muamalat dan secara umumnya perdagangan ini diharuskan dalam Islam. Namun begitu, perdagangan ini boleh menjadi aram jika urusan yang dijalankan terlibat dengan riba. Riba akan terjadi apabila urusan jual-beli tidak berlaku dalam masa atau majlis yang sama. Tiba ini dipanggil riba tertangguh ( nasiyah ). Justeru urusan jual dan beli mata wang ini tidak menjadi satu kesalahan dalam islam asalkan waktu urusannya berlangsung serentak atau tidak tertangguh".


Berdasarkan kepada pengertian jual beli, kita harus memahami tiga asas dalam kontrak jual beli.


1. Reda - penjual dan pembeli  perlu redha dengan apa-apa yang dijual dan dibeli.
2. berpuas hati. - pejual mestilah berpuas hati dengan perolehan jualannya semetara pembeli pula berpuas hati dengan apa yang dibelinya.
3. adil - keduaa-dua pihak perlulah merasa adil dengan urusan yaang dijalankan.


Akibatnya, forex menjadi haram jika terdapat unsur-unsur ketidakpastian dan meragukan berdasarkan tiga asas kontrak jual beli yang dinyatakan di atas.


Melalui perbincangan ulama, Hampir 90% mengapa forex menjadi haram adalah disebabkan  riba Menurut Shofian lagi, walaupun Islam mengharuskan jual beli wang namun umat Islam sama sekali tidak digalakkan memilih forex sebagai satu-satunya sumber pencaian utama. Ini kerana perdagangan mata wang tidak memberi sebarang nilai tambah seperti aset-aset yang lain. Eg: Tanah, emas, bangunan.





Harus diingatkan bahawa pelaburan forex berbeza dengan pelaburan saham. Ini kerana pelaburan forex berdasarkan nilai mata wang dan pelaburan saham pula berdasarkan bidang-bidang seperti penternakan, teknologi, perniagaan, pekerjaan, makanan dan lain-lain bidang yang sememangnya mempunyai nilai tambah.Menyentuh dari segi pelaburan emas, pelaburan emas turut berbeza dengan pelaburan forex. Ini kerana emas tidak akan menggangu orang lain sebaliknya forex akan menggangu dan menyusahkan orang lain dan ia terbukti jika forex dilakukan secara besar-besaran, akan menyebabkan berlakunya inflasi bukan sahaja di satu-satu negara bahkan di seluruh dunia. Buktinya ialah kemelesetan ekonomi dunia yang berlaki pada tahun 1997-1998. Ramai peniaga-peniaga bankrup dan ini bukankah dikatakan telah menyusahkan orang lain?





Oleh itu, Dr. Shofian Ahmad menegaskan," pelaburan haram akan menumbuhkan daging yang haram dan daging yang haram tempatnya adalah Neraka ".






p/s : Pada pendapat korang la kan...aku yang single n bujang ni, elok beli rumah dulu or kete dulu..? Coz 2-2 aku xde lagi. hahahaha

KINI aku bergelar BAPA

2 comments
Assalamualaikum...w.b.t

Seperti biasa pada sem last ni, kelas aku banyak pukul 8 pagi. Apala nasib asyik kena bangun awal ja..hak hak hak tapi ok pe, aku memang bangun awal-awal pagi pun. Hari ini, selain ke kelas, aku juga ada tugas lain yang perlu dibuat. Nama pon aku dah kerja kan. Buat sementara waktu, aku pegang dulu jawatan pembantu tadbir. Haaaaaaa? payah nak jumpa pembantu tadbir lelaki kan? Tapi yang pasti aku bukan yang pertama. Teringat zaman-zaman 2 tahun setengah yang lepas. Rindu pulak nak kuar jalan-jalan owang bayar dan percuma. hahahhahahaha


Berbalik kepada tajuk. Seperti yang aku katakan, selain kelas, aku dikehendaki ke bank untuk deposit cek-cek gaji termasuk aku yang punya!!! Wow!!! Minggu depan tebal la poket. Hak Hak Hak tapi leceh sunggu hari ni, jam 12.30 tengah hari aku ke BSN lalu terus nombor giliran aku ambil. Aku lihat nombor yang tertera, 225!! Dan aku lihat di screen pula, 142!!! Erk...mak kau ah nak kene tunggu. Baik aku blah dulu dan terus ke Bank " saya mesti pilih!! ". Siap deposit cek, aku pun balik la....


Tapi sebelum ke bank, aku pergi ke JPN a.k.a jabatan pendaftaran negara. Tujuan aku cuma satu..tiada dua mahu pun tiga. Sekadar mendaftar kelahiran yang lahir pada 3 Novermber 2010. Aku lewat 4 hari dan akibatnya, aku didenda RM5.00. Siot jerk... isi borang daftar kelahiran amatlah senang. Bukan payah sangat pun dan masa untuk siap pun tidak lama sangat. Cuma nak tunggu giliran tu sahaja yang lambat.


Sesi komplen..
Perhatian buat Jabatan Pendaftaran Kemaman, kalau dah tahu ramai orang, kenapa hanya buka 3 kaunter sahaja. Kenapa di biarkan kosong lagi 3 kaunter? Kerana kamu lah, rakyat semakin membenci kepada kerajaan. Buat kerja ala kadar, sekadar lepas batuk di tangga *bukan semua tapi hampir keseluruhan.


Semasa menanti giliran untuk dipanggil, aku sempat menolong beberapa kakak dan makcik mengisi borang untuk membuat kad penganalan. Aku memang pakar pun. Hahahaha...sebut sahaja pasal perkara 132, walaupun tak lancar, aku bulih juga bercerita. Hahahaha


Aku sempat bersembang dengan beberapa orang kakak dan makcik.


 Aku ditanya oleh mereka tujuan aku ke JPN.


Jawab ku mudah dan ringkas, " daftar kelahiran ". 


Mereka terus menambah, " owh, anak pertama eh? "


Aku senyum sahaja.


Mula-mula aku sekadar mengiyakan sahaja. Tapi selepas itu, aku menjawab " saya sekadar pemaklum "  sahaja aku sambil menunding jari ke arah bapak kanak-kanak yang aku bawa tersebut.


Lantas mereka menambah, " sekarang ni ramai je yang ambil anak angkat. Boleh je jadi ayah ".


Aku tersengih-sengih sahaja.


Selesai sahaja proses membuat sijil lahir. Aku terus balik kerana aku mengejar masa. Ini kerana aku masih mempunyai kelas pada waktu petang. Mana nak hantar bapa kanak-kanak tersebut, mana nak datang semula nanti. Aduh...ditambah pula dengan traffic yang tersangkut-sangkut. Mungkin kerana cuti sekolah telah bermula dan Aidiladha dah habis.








p/s : Moga-moga cepat2 la termakbul doa kakak-kakak dan makcik-makcik tu...Hehehehe
p/s : lupa nak gitau, bayi yang aku daftarkan tadi tu baby girl, nama dia aishah bt osman...mula-mula aku nak mempengaruhi soh ayah die letak aisya sofea


                                                                                                    w'salam

apa nak jadi ni?????

0 comments
Yihaaaaaaaaaaaaaa.........


Kali ni say NO to drama-drama jiwang, NO to merapu-meraban...but say YES to political...
Nape la aku nih suke sangat menaip entry-entry yang menghala ke arah politik. Adakah aku bakal Perdana Menteri yang ntah ke berapa nanti?


Erm...Bila berfikir sedemikian. Andai kata jika aku tiba-tiba sahaja menjadi Perdana Menteri Malaysia ni. Langkah pertama yang akan aku lakukan ialah, NO MORE lesen motor!! Aku rasa dah sampai masa Malaysia menghapuskan lesen motor 150cc ke bawah. Sudah pasti pengundi-pengundi muda akan menyokong aku dan kita semua ketahui, pengundi muda merupakan majoriti berbanding lain-lain peringkat.


Perkara kedua yang akan aku lakukan ialah, semua sekolah jenis kebangsaan akan aku convertkan kepada sekolah kebangsaan. Ini bermaksud, NO MORE sekolah jenis kebangsaan. Bagi pendapat peribadi aku, akibat terdapat banyak jenis sekolah inilah yang menghalang kepada PERPADUAN yang kita cari selama ini. Penghapusan atau penukaran sekolah jenis kebangsaan ini tidak bermakna bahasa cina dan tamil turut dihapuskan. Sebaliknya akan turut diajar di sekolah kebangsaan. Semua kaum mempelajari semua bahasa warganegara Malaysia. Barulah boleh dikatakan hampir kepada perpaduan.


Yang ketiga, semua warganegara malaysia mestilah boleh bertutur dalam bahasa Melayu dengan lancar. Dan bagi para pelajar, kegagalan dalam bahasa Melayu akan menyebabkan mereka tidak berpeluang mendapat sijil terutamanya sijil SPM. Dan pengulangan diwajibkan sehingga mereka lulus. Nama pun bahasa kebangsaan Malaysia ialah Bahasa Melayu. Jadi semua wajib boleh bertutur bahasa Melayu, memahami bahasa Melayu.


Ok...itu 3 perkara yang akan aku buat perubahan drastik... Hahahahaha perasan jadi Perdana Menteri la plak aku nih. Hahahahaha


Ok..berbalik pada apa yang aku ingin menaip sebenarnya. Mengapa saya memilih 19 November untuk keluar dari PKR? Nih sowang mamat yang bergiat dalam politik tapi aku tak paham apa yang ingin dia cari sebenarnya. Masuk BN, kuar BN masuk PKR. Kuar PKR ntah masuk parti mana pulak. Katanya mungkin akan menubuhkan parti yang baru atau bertanding atas tiket bebas. Elok sangat la tu ada owang macam ni. Kalo ada boleh 100 orang. Usah tunggu 10 atau 20 tahun, PRU ke13 tahun depan maybe, tergadaila negara ni.


Awat yang budus sangat..Katanya nak buat parti baru. Sah-sahnya same sahaja dengan PKR, nampak dengan jelas sebuah parti keluarga. Ayah, ibu dan anak. Elok sangat la tu.Orang lain yang bermati-mati menyokong dan mengundi, hidup-hidup kena tipu. Harap-harap la negara jangan jatuh ke tangan-tangan orang macam ni. Bukan setakat hancur, langsung tak tinggak kesan..




p/s : harap-harap la PAS indepence dan keluar dari PKR n DAP.

Aku Kau dan Dia

3 comments
Alhamdulillah..Hidup aku sihat dan wal afiat. Diberi kesihatan yang baik. Mulakan pagi yang masih gelap-gelapn dengan mentaati sebagai hamba.Semoga berterusan hingga ke akhir nafas dan kalam aku di dunia. Selesai semua, aku mula mengadap lappy compaq aku, lappy Hp dibiarkan terus online. Begitu juga dengan desktop yang ikhlas online menjalankan tugas download-download. Hehehehehe


Aku terima satu mesej dari seorang sahabat yang rapat dengan aku. Disuruhnya aku melihat walls facebooknya. Dan bila aku bukak, hanya walls yang berkaitan dengan kakaknya yang ingin bercuti ke Sarawak. Waaaa...Bestnya kan dapat melancong ke Sarawak dengan ditaja oleh Datuk. Percuma lagi. Sempat juga aku memesan butang baju melayu mutiara darinya. Manalah tahu kan...dapat percuma juga. hehehehe


Aku memang rapat dengan sahabat baik ini dan dia pula seorang perempuan, bakal cikgu yang akan bergelar cikgu tidak lama lagi. Boleh dikatakan aku memang kamcinglah dengannya. Senang minta tolong dan aku pula senang saja menolongnya. Biasala kan.. orang berbudi kita berbahasa. Buat baik mesti dibalas dengan kebaikan juga. 


Kini kawan baik aku ini mula mengenali seorang jejaka yang mungkin akan dijadikan teman hidupnya pada suatu hati nanti. Aku bersyukur kerana dia telah dapat melupakan kisah dukanya yang berlaku 2 tahun setengah yang lepas. Mak dia lagi la gembira. Tahniah aku ucapkan. 


Namun, keakraban kami disalah ertikan oleh jejaka tersebut. Dikatanya aku mengganggu hubungan mereka. Jika betul aku sedemikian, sudah tentunya dari dulu lagi aku "melamarnya" sebelum jejakan tersebut mengenali si gadis ini. Betul tak?


Dan sekarang, aku kembali berada di dalam dilema. Pernah aku menasihati si gadis supaya menjaga perasaan si jejaka tersebut. Dan dalam masa yang sama supaya kurang berinteraksi dengan aku. Konon-kononnya aku ni seorang yang baik la kot walhal tak de la sangat pun. Pada si jejaka, tidak usah kamu bimbang, aku tidak mempunyai niat untuk mengorat pun gadis yang kamu cintakan ini. Apa kata jika kamu berkawan dengan aku pula..? Mungkin kamu akan lebih mengetahui bahawa aku dan si gadis tidak mempunyai apa-apa hubungan melainkan seorang kawan. 


Sebenarnya kisah kamu ini persis seperti kisah aku juga. Jika dahulu wataknya 2 orang gadis dan seorang jejaka, namun sekarang wataknya seorang gadis dan 2 orang jejaka. Si gadis ini menjadi mangsa akibat salah faham oleh seorang lagi gadis. Akibat tidak tahan dengan perangainya walaupun telah diberi penjelasan demi penjelasan, aku akhirnya mengambil langkah berdiam diri dan memutuskan hubungan dengannya. Mangsanya ialah gadis yang kamu cintakan ini.


Dan kini, kisah itu kembali berulang. Persis lagu hits kumpulan Newboys di awal pembabitan mereka sebagai penyanyi. Sejarah mungkin berulang. Ya!!! Sejarah memang akan berulang jika kita yang salah meletakkan diri di tempat yang sepatutnya. Kini, si gadis yang kamu cintakan ini juga sekali lagi menjadi mangsa akibat salah faham kamu. Usah kamu terlalu memaksa. Padahnya, kamu akan mengalami nasib yang sama seperti kisah 2 orang gadis dan seorang jejaka. Akibatnya, kamu mungkin akan kecewa. 


Aku masih muda berbanding kamu. Namun tidak salah kiranya aku memberi sedikit nasihat yang mungkin berguna kepada kamu kelak. Kadang-kala, tua itu tidak semestinya betol dan muda itu tidak semestinya gopoh.






p/s : Hak Hak hak Hak ingin sahaja aku tag kamu!!!!!

Surat cinta utk yg tersyg 4 : jangan kamu marah-marah

4 comments
Tidur aku lena pada malam ini tanpa sebarang kegusaran, walaupun sedikit. Mengapa? Kerana hati aku telah jelas semuanya. Telah terjawab apa yang tertanya-tanya sebelum ini. Pada aku, apa yang berlaku sebelum ini  habis terpadam bila bangun pada pagi ini, ke masjid dan subuh berjemaah. Memang besar rahmat yang kamu bawakan untuk aku. Terima kasih Cik Nur Syuhada Sahimi.


Terima kasih juga kepada Cik Azzi jitra, Cik Ziera perlis, Cik Mai selangor dan Cik Asliani kemaman. Kamu menghilangkan mood-mood aku yang tak tidak baik. Mengembalikan tawa aku yang HAHAHAHAHAHHAHA (bukan gelak sebeno). Terima kasih.


Tapi bangun tidurku sedikit terganggu. Inbox facebook dan telefon dihadiri oleh mesej-mesej dari orang yang tidak ku kenali ( sebenarnya kamu Cik Nur Syuhada Sahimi ). Kamu marah-marah pada aku. Diarahnya aku delete entry-entry dan tag. Tidak perlulah kamu marah-marah dan arah-arah aku. Jika perkara itu tidak benar, kebatilan akan terserlah juga nanti. Tidak perlu kamu takut dan bimbang.  Aku tidak mengenali kamu. Jadi siapa kamu ingin berbuat demikian..kan?




p/s : tag to Cik Azzi jitra, Cik Ziera perlis, Cik Mai selangor dan Cik Asliani kemaman.
p/s : bila kamu remove aku dr face book yer?

Surat cinta utk yg tersyg 3 : Aku Keciwa akhirnya

3 comments
Perkiraan aku hari pertama aku in relationship sehingga ke hari ini, Aku rasakan amat singkat. Aku sebenarnya amat keciwa dengan keputusan mu. Namun, apa yang aku boleh buat setelah kamu membuat keputusan memutuskan perhubungan kita. Maka ternyata benarlah kegusaran kamu sebelum ini. Aku masih ingat kamu berpesan, " jagalah perhubungan kita kerana ayang mempunyai tabiat yang satu-satu perhubungan kebiasaannya tidak lebih dari 2 bulan ". Aku cuba untuk menjaga sebaik yang mungkin namun dalam berjaga-jaga, akhirnya tabiat tetap tabiat. Benar kata orang tua-tua, jika orang katakan sebuah bukit boleh berubah, kamu masih boleh mempercayainya tapi jika orang katakan perangai dan tabiat manusia berubah, jangan sesekali kamu mempercayainya.


Kamu putuskan dengan hanya menghantar 1 sahaja mesej ringkas pada 06.19.45 pagi tadi, " shada rsa kta xleh b'sama ag " ............... beberapa kali aku cuba hubungi kamu. Bukan untuk merayu, bukan untuk memaksa. Cuma sekadar bertanyakan mengapa. 


Namun, aku bersyukur mengenali kamu. Aku bersyukur mempunyai hubungan dengan kamu. Walaupun kamu begitu, kamu membawa lebih banyak rahmat kepada aku. Tidak perlu aku nyatakan apa kebaikan kamu kepada aku. Tapi, andai kata something berlaku padamu kelak, tidak akan aku lupakan rahmat yang kamu berikan kepada aku. Mengenali kamu, aku seolah-olah kembali kepada ketika aku zaman awal remaja. Seorang yang sukakan masjid. Seorang yang bersedih walaupun sekadar melambatkan solat. alhamdulillah......semoga sesiapa jua yang mengenali kamu, berhubungan dengan kamu, akan mendapat rahmat tersebut.


Aku tidak kisah kamu tidak angkat jika aku call, sedikit pun tidak kisah. Jangan kamu bimbang, semua yang pernah kamu ceritakan kepadaku dahulu...will keep as secret. 


Oklah, aku pun tidak banyak ingin menaip kali ni. Apa-apa pun. Aku minta maaf sepanjang perkenalan kita. 






p/s : agak-agak menjadi tak sedih entri ni?

Bunuh diri or syahid?

2 comments
Assalamualaikum....w.b.t.

Malam ni nak berbicara pasal mende lain pulak.Hari ini aku jalan-jalan ke belog orang lain tak banyak. Sikit-sikit je. Last-last aku terjumpe 1 entri yang bagi aku cukup bermakna dan cara pemikiran yang simple tapi cukup bernas dan berguna. Jika anda-anda sekalian ingin berkunjung ke belog beliau, sila klik di sini

Bagi aku, apa yang diutarakan oleh beliau penuh pengertian. Dan aku sering tertanya-tanya, apakah hukum bagi mereka yang melakukan pengeboman dengan mengorbankan diri sendiri iaitu meletopkan diri bersama-sama bom dengan tujuan untuk meletupkan pihak musuh. Apakah hukumnya sama seperti membunuh diri atau boleh digolongkan sebagai mati syahid?

Kita semua sedia maklum, senjata terhebat yang dimiliki oleh umat Islam adalah DOA. Dan kita ketahui, sehebat-hebat tentera Amerika, seganas-ganas yahudi dan israel, tidak kita ketahui bahawa Allah SWT adalah yang MAHA Hebat. Tiada yang lebih hebat berbanding Allah swt. Jadi, mengapa tidak kita menggunakan senjata yang kita miliki? Mengapa harus kita melakukan sesuatu yang tidak di ajar oleh pesuruh Allah?

Erm.....banyak kerja la pulak nak kene buat. Apa-ape pun, sila lah terjah belog beliau untuk bace yang selanjutnya....


p/s : Aku agak keciwa!!!!

PAS akan memerintah jika....... Dan Hukum HUDUD boleh dilaksakan jika .......

0 comments
Salam semua.....


Dah lama tak berbeloging ni..bukan kerana tiada masa atau bizi tetapi oleh kerana ketiadaan keghairahan untuk berbeloging. Mungkin juga kerana jodoh bersama belog tidak panjang. Atau lebih sesuai jika dikatakan harapkan hari sampai ke petang tapi hujan di tengah hari. Okay ape hujan di tengah hari, tak adela panas sangat kan? hehehehe...


Setiap kali kalau keluar je makan-makan dengan bos aku ( ex-bos ), aku suka bersembang kepolitikan dengannya. Aku tahu beliau seorang yang berpendirian tegas dan mempunyai semangat ketuanan melayu yang cukup tinggi. Jangan sesekali memperlekehkan bangsa melayu di depan beliau especially orang bukan melayu.


Mengikut ceritanya, selepas solat maghrib di masjid, datang salah seorang dari ahli jemaah masjid dan mula bersembang dengannya. Topiknya isu politik semasa. Ahli kariah kampung merupakan seorang penyokong kuat PAS. Memulakan cerita, ahli kariah kampung tersebut bertanyakan tentang keadaan politik semasa negara dan bagaimana dengan PAS terutamanya apabila akan menghadapi PRU yang ke 13 nanti. Mungkin tahun 2012 atau pun 2013. Bagaimana keupayaan PAS untuk memenangi pilihanraya dan seterusnya penubuhan Malaysia sebagai sebuah negara Islam yang mengamalkan Undang-undang Islam (HUDUD) sepenuhnya.


Memulakan jawapan dari persoalan tersebut, " PAS jangan mimpi untuk menubuhkan sebuah negara Islam di Malaysia jika hanya bertanding kerusi parlimen seperti sekarang yang tidak sampai pun 60 kerusi. PAS sepatutnya bertanding lebih dari 2/3 kerusi parlimen yang dipertandingkan dan MESTI memenangi lebih dari separuh kerusi parlimen yang di pertandingkan. Namun, untuk lebih selesa di parlimen, mesti memenangi 2/3 daripada kerusi parlimen yang dipertandingkan.Oleh itu, PAS sepatutnya bertanding di semua kerusi parlimen di seluruh semenanjung Malaysia. Jika tidak, usahlah PAS bermimpi untuk memerintah Malaysia dan seterusnya bercakap sana-sini tentang penubuhan sebuah negara Islam sepenuhnya dan menggunakan hukum HUDUD sebagai undang-undang.


Ditambah lagi pernyataan dari ahli kariah kampung tersebut, PAS mana ada duti yang banyak untuk menampung perbelanjaan bayaran untuk bertanding.


Maka jawapan turut diberikan, Jika impian PAS benar-benar ingin menubuhkan sebuah negara Islam dan memerintah negara, PAS sepatutnya sedar dari awal lagi yang mereka mestilah mengumpul duit dari awal-awal penubuhan parti. Kita semua tahu, pilihan raya umum pertama pada 1955, PAS telah ditubuhkan pada ketika itu. Jadi untuk tempoh masa yang panjang iaitu selama 55 tahun. Sudah cukup panjang masa yang diperlukan untuk menyimpan duit untuk digunakan sebagai wang taruhan untuk pilihan raya.


Pendapat peribadi aku, jika PAS bertanding seluruh kerusi parlimen di Semenanjung Malaysia, maka aku akan undi PAS. Ini kerana keahlian PAS dan YB2 mereka adalah totally Melayu tanpa ada bangsa lain yang bertanding di atas tiket PAS.


Namun itu hanya jika berlaku. Dan kenyataannya sekarang, aku mesti mengundi UMNO dan BN disebabkan UMNO di dalam BN adalah majoriti dan selagi UMNO menguasai BN, selagi itulah kuasa politik negara akan berada  di bawah bangsa melayu.




p/s : fikir-fikirkan lah....dan pilihlah yang terbaik. jangan hanya seperti kata pepatah, menang bersorak, kampung tergadai.

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

4 comments
Aishhhhhh.......
Apa nak jadi dengan aku sekarang ni....adoiiiii, ni yang aku malas ni. Walaupun aku sebenarnya happy tapi dalan happy pon aku resah je.Aku dah niat xmo jatuh cinta lagi selagi aku tak abes belajar tapi....
adoi.....dah la jenis agak kuat jugak cemburu aku ni. Even aku sebenarnya tak kisah tapi bila tengok die bersembang ngan kawan-kawan die then at the same time sembang ngan aku 5, 6, 7,8 minit jawab sekali je...aduhssss.......naseb la. Nak kire macam mane skang ni....

hai

2 comments
hahahahaha

test

hai

Hosting Murah dan Stable

Malaysia Hosting MERCUMAYA.NET